NGO’s

Bekende persoonlijkheden en celebrity’s  zijn onderdeel van de huidige maatschappij, en bepalen een groot deel van het medialandschap. Voor veel NGO’S  zijn prominente en eminente personen dan ook een extra tool om naamsbekendheid te vergroten, draagvlak te verbreden  en nieuwe doelgroepen aan te spreken.

Met bekende persoonlijkheden kan een goed doel mediawaarde creëren en het werk van de desbetreffende organisatie, zowel voor zakelijke stakeholders als bestaande en nieuwe achterban, op vele manieren branden.

Aan de vraag of een dergelijke koppeling überhaupt opportuun is ga ik hierin voorbij, deze stelling is mijns inziens achterhaald. Samenwerken met een prominent of eminent persoon heeft voor een NGO vele voordelen, en vrijwel geen nadelen. Beter gezegd: wellicht enkele risico’s, aar die zijn te tackelen door er rekening mee te houden.

In de top 10 van het Goede Doelen Merkenonderzoek 2016 staan dan ook maar drie NGO’s die géén ambassadeurs hebben, Artsen zonder Grenzen, Kinderpostzegels en de Dierenambulance. De andere 7 hebben niet één, maar zelfs meerdere ambassadeurs die – tegelijkertijd of afzonderlijk – regelmatig als pleitbezorger in de media verschijnen of voor campagnes worden ingezet.

Top-10 van goede doelen met de sterkste reputatie in 2018 (+ positie in 2010), gerangschikt naar merkkracht (= gemiddelde van bekendheid, waardering en binding)

  1. (1) KWF Kankerbestrijding
  2. (3) KiKa
  3. (5) Wereld Natuur Fonds
  4. (2) Rode Kruis
  5. (8) Artsen zonder Grenzen
  6. (6) Hartstichting
  7. (9) UNICEF
  8. (4) CliniClowns
  9. (27) Dierenambulance
  10. (14) Kinderpostzegels

(bron: Herndrik Beerda Brand Consultancy, 2018)

Echter, de zoektocht naar BN’ers om mee samen te werken is voor NGO’s vaak geen gemakkelijke. Het vinden, én ook verbinden van een bekend persoon aan de desbetreffende organisatie wordt door veel goede doelen als tijdsintensief ervaren, en vaak met weinig output.

Menigmaal omdat er simpelweg te weinig kennis van het BN’er-landschap in huis is, dikwijls omdat in benadering de verkeerde keuzes worden gemaakt, daarnaast omdat men zich afvraagt hoe dergelijke BN’ers in de organisatie te implementeren. Met als gevolg: men ziet het wel zitten, maar toch blijft de kwestie liggen..

Zonde op zich. Dit omdat er 1001 manieren zijn om een bekend persoon met succes in te zetten. En sinds de komst van de nieuwe media is het aantal bekende personen om uit te putten alleen nog maar toegenomen. Een enorme range aan mogelijkheden dus, mits de juiste aanpak. En dat geldt voor zowel grote(re), als kleine(re) NGO’s.

Bovenstaande is mijn specialisatie, ik kan u hierbij van dienst zijn. Middels mijn expertise krijgt u antwoord op de vraag of u er verstandig aan doet (extra) bekende persoonlijkheden aan uw organisatie te koppelen, en zo ja, hoe. Eerst met macroperspectief, vervolgens via filtering naar details zoals wie, waarom, hoe te implementeren mediawaarde te generen. Zowel wanneer u al één of meerdere ambassadeurs heeft, evenals wanneer uw organisatie nog niet met bekende personen heeft samengewerkt.

Dit is aan te passen aan uw wensen: als tijdelijk gezicht van een campagne, als lid van het Comité van Aanbeveling, óf als ambassadeur. Wanneer u op korte termijn aan de slag wilt is het mogelijk de koppelingen voor u tot stand brengen, maar een stoomcursus ‘NGO’S & VIP’s’ om uw medewerkers zelf het initiatief te laten nemen is ook een optie. Tevens is het mogelijk voor ambassadeurs concepten events te ontwikkelen en realiseren om middels free publicity mediawaarde te creëren.

 

Twitter: