About

Petra Joosten is een daadkrachtige, inspirerende en creatieve manager met visie. Een ervaren mediadeskundige evenals senior creative, met ruime ervaring in het resultaatgericht aansturen van grote en kleine teams in binnen- en buitenland. Bewezen track record in de media, zowel bij zenders als producenten. Ruime ervaring in het bedenken van concepten, content en campagnes. Enerverende gesprekspartner voor diverse stakeholders. Denken vanuit publiek en verbinding maken met doelgroepen zit in het DNA. Daarnaast senior communicatieadviseur voor NGO’s bij branding, fundraising en VIP-engagement, dus werkzaam in zowel de NGO-sector als de landelijke media.


Petra Joosten is journalist van beroep (School voor de Journalistiek, Utrecht). In 1989 begon zij bij het toen nog kleine John de Mol Produkties in Hilversum, als redacteur bij de talkshow van Linda de Mol. De commerciële tv in Nederland stond aan de vooravond van lancering, John de Mol produkties ontwikkelde hiervoor een nieuw genre, ‘Infotainment’, dat Petra met haar journalistieke achtergrond op het lijf geschreven was. Het inmiddels legendarische programma ‘de 5 Uur Show’ (Catherine Keyl en Viola Holt) zag het levenslicht, als werknemer van het eerste uur verhuisde Petra van ‘Linda’ naar de dagtelevisie waar ze dagelijks vorm gaf aan de inhoudelijke discussies.

Onder de grote druk van dagelijks-live maakte zij zich proactief handelen, associatief denken, het snel oplossen van problemen en denken vanuit doelgroepen eigen. Er gebeurde veel in televisieland, al snel werd Petra eindredacteur en begon leiding te geven aan ‘de 5 Uur Show’. Na eindredactie van de wekelijkse talkshow ‘Krabbé’ (Martijn Krabbé) werd Petra Uitvoerend Producent bij John de Mol Produkties en kreeg hiermee de organisatorische, financiële, inhoudelijke en creatieve eindverantwoording over programma’s.

Als Uitvoerend Producent gaf zij o.a. leiding aan de transformatie van ‘het bloemetje van de 5 Uur Show’ naar het succesvolle format ‘Het Spijt Me’ (Caroline Tensen), later door Endemol wereldwijd verkocht. Ook zette ze formats als ‘Koffietijd!’ (Hans van Willigenburg, Mireille Bekooij) en ‘RTL Live’ (Beau van Erven Dorens) succesvol in de Nederlandse markt. Denken vanuit de kijker werd een tweede natuur van Petra, deze formats zijn dan ook nog steeds op televisie te zien in – uiteraard – 2.0 versies. Ze implementeerde branded content meerdere grote live-fundraising marathons voor goede doelen.

In 1994 ontstond Endemol, Petra werd Gedelegeerd Producent, kwam in het MT van Infotainment en gaf leiding aan de Uitvoerend Producenten. Voor Endemol castte en coachte ze presentatoren, leidde redacteuren en eindredacteuren op en werd lid van de creatieve top van Endemol. Ook reisde ze als consulting producer wereldwijd naar nieuwe vestigingen om daar bestaande formats te implementeren. In 2001, ze was toen Hoofd Programma Ontwikkeling, vertrok zij bij Endemol en ging aan de slag bij SBS, waar ze o.a. op de vooravond het dagelijks programma ‘Actienieuws’ (Gallyon van Vessem) implementeerde.

John de Mol begon Talpa in 2005, en Petra werd gevraagd voor Talpa Content, het creatieve hart van het bedrijf. Hier gaf ze onder meer leiding aan het dagelijks format ‘Thuis’ (Angela Groothuizen, Gordon, Winston Gerschtanowitz, Victoria Koblenko, Froukje de Both) en zette de dagelijkse showrubriek ‘Entertainment Live’ (Evert Santegoeds, Anouk Smulders, Oren Schrijver) op voor de zender (Tien). Ze stapte intern over naar de zender zelf en begeleidde als programma-manager en lid van het MT formats van buitenproducenten. Samen met Hier Klimaatbureau ontwikkelde Petra het eerste Nederlandse weerbericht waarin klimaatverandering een issue was, gepresenteerd door weerman Dennis Wilt. Na het stoppen van de zender bleef Petra als senior creative werkzaam bij Talpa Content waar zij o.a. nieuwe creatieven zocht en opleidde.

Na 2008 richtte Petra zich in haar carrière meer op media in combinatie met duurzaamheid en goede doelen. Ze werd aangetrokken als adviseur in de professionalisering van de groene, publieke omroep LLiNK en werd Hoofd TV. Ze haalde nieuwe leden binnen met grote ledenwerfshows, gepresenteerd door o.a. Floortje Dessing, Marc de Hond en Bas Westwerweel. Voor SOS Kinderdorpen en Net5 reisde ze met voetbalvrouwen Bouchra van Persie en Winonah de Jong naar Kenia, om vervolgens bij Marketing & Fundraising van Oxfam Novib als manager Ambassadeurevents (B2B / leadgeneration) aan de slag te gaan.

Tijdens deze periode ontstond haar idee een expertise te ontwikkelen die binnen de NGO-wereld eigenlijk niet bestond, namelijk de specialisatie koppelingen tot stand te brengen tussen NGO’s en bekende, prominente en eminente personen, een headhunter voor ambassadeurs zogezegd. Haar kennis van en netwerk in de media waren hierbij van grote waarde. Sindsdien (2010) heeft zij deze expertise verder ontwikkeld en koppelt zij – voor langere of kortere periode – bekende persoonlijkheden van uiteenlopende aard aan NGO’s als ambassadeur, voorvechter van campagnes of lid van het Comité van Aanbeveling.

Naast het creëren van verbintenissen tussen prominenten en goede doelen is Petra zowel expert in de implementatie hiervan in de organisatie, evenals de conceptontwikkeling hier omheen. Met haar kennis creëert zij middels events en PR zowel landelijk als regionaal grote mediawaarde middels free publicity met als gevolg betere branding voor de NGO. In die hoedanigheid werkte Petra o.a. samen met Bracha van Doesburgh, Saskia Noort, Sofie van den Enk, Noraly Beyer, Marlies van Wijhe, Ron Boszhard, Winonah de Jong, Farshad Bashir, Martine van Os, Marije Cornelissen, Bouchra van Persie, Willem Lageweg, Nick en Simon en H.K.H. Prinses Laurentien.

Voor Talpa Media heeft Petra het Redactie Lab opgezet en de ‘Stoomcursus redacteur TV, mét baankans!’ ontwikkeld. Deze masterclass is gericht op personen tussen de 25 en 35 jaar met minimaal HBO werk- en denkniveau die nu nog in verschillende maatschappelijke disciplines werkzaam zijn, maar een carrière in de media ambiëren. Middels een 5-daags-inhouse-selectietraject worden zij ingewijd in alle facetten van het redacteurschap bij Talpa om vervolgens – indien goed beoordeeld – hier aan de slag te gaan.

 

 

 

Twitter: